SKILLS FOR THE FUTURE OF EUROPE
Projekt realizowano w latach 2014 – 2016
KOORDYNATOREM projektu była p. Elżbieta Cichoń
PARTNERZY:
Partnerami były cztery szkoły działające w różnych społecznościach lokalnych w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech i w Turcji oraz nasza Szkoła Podstawowa nr 13 w Gliwicach.
Szkoły podstawowe:
Wielka Brytania: St Johns CofE (C) School, Wetley Rocks www
Niemcy: Lambertischule Aurich www
Szkoły średnie:
Włochy: ITCG Ferruccio Niccolini, Volterra www
Turcja: Armatör Yakup Aksoy Denizcilik Anadolu Meslek Lisesi, Gelibolu www
Partnerstwo skupiło się na przekazywaniu nabytego doświadczenia między szkołami uczestniczącymi w projekcie oraz dzieleniu się innowacyjnymi praktykami w edukacji. Partnerzy dzielili się efektami swojej pracy w projekcie z rodzicami, innymi szkołami, uniwersytetami oraz lokalnymi społecznościami.
Dzięki współpracy szkół podstawowych ze szkołami średnimi dzieci miały możliwość uczenia się od swoich starszych kolegów.
Link do naszej przestrzeni roboczej, gdzie można śledzić co się działo w projekcie we wszystkich 5 szkołach partnerskich: Twinspace
WIZYTA W FIRMIE DARPIN
15 grudnia 2015r. uczniowie z sekcji dziennikarskiej Samorządu Uczniowskiego pod opieką pani Elżbiety Cichoń udali się z wizytą do firmy DARPIN, która mieści się niedaleko naszej szkoły i jest naszym partnerem w projekcie „Skills for the future of Europe” w ramach akcji ERASMUS +.
Amelia Elsner, Emilia Pazdur oraz Jakub Kowalczyk przygotowali pytania do wywiadu, a Adam Ajdukiewicz pełnił rolę operatora kamery.
O firmie opowiadali: pani Magdalena Weber-Koziarska z działu marketingu, pan Jarosław Krzemiński – szef działu produkcji oraz pan Paweł Michałek – dyrektor do spraw technicznych.
SP 13: Skąd pochodzi nazwa „DARPIN” ?
D: Nazwa pochodzi od imienia i nazwiska naszego szefa pana Dariusza Pingota.
SP 13: Od kiedy działa firma?
D: DARPIN istnieje na rynku od 1997 roku, to już prawie 20 lat.
SP 13: Czym zajmuje się Państwa firma?
D: Jesteśmy „specjalistami od schładzania”. To znaczy produkujemy i instalujemy nowoczesne oraz energooszczędne systemy chłodniczo –
grzewcze. Nasze urządzenia służą między innymi do chłodzenia różnych maszyn i urządzeń w wielu gałęziach przemysłu.
SP 13: Dlaczego zgodzili się Państwo wziąć udział w naszym projekcie ?
D: Uważamy, że to ważne pomagać młodzieży i wspierać takie akcje, jak wasza. To dobrze, że dzieci zastanawiają się kim chciałyby zostać w przyszłości i chcą poznawać różne zawody i stanowiska pracy.
SP 13: Co dla firmy DARPIN jest teraz najważniejsze?
D: Najbardziej firmie potrzebny jest rozwój. Aby odnosić sukcesy należy działać i nie poddawać się trudnościom.
SP 13: Czy praca tutaj wymaga dużo cierpliwości i czy jest trudna ?
D: Bywają chwile łatwiejsze i trudniejsze w naszej pracy. Tak, ta praca wymaga dużo cierpliwości na niektórych stanowiskach.
SP 13: Czy lubią Państwo swoją pracę ?
D: Tak. Lubimy kontakt z ludźmi czy wyjazdy na delegacje, aby kontrolować czy budowa idzie zgodnie z planem.
SP 13: Ilu pracowników jest teraz zatrudnionych w firmie?
D: Około 40. 20 pracowników produkcji i 20 pracowników biurowych. Nadal szukamy nowych, ale doświadczonych pracowników, np. spawaczy z uprawnieniami do pracy na wysokości czy pracowników biurowych z bardzo dobrą znajomością języka angielskiego.
SP 13: W jakich godzinach odbywa się praca w firmie DARPIN?
D: Od 7:00 do 15:00 w biurze, gdzie powstają projekty i na hali produkcyjnej oraz od 8:00 do 16:00 w dziale handlowym i w marketingu.
MAŁE TARGI PRACY
W poniedziałek 27 kwietnia odbyły się w naszej szkole Małe Targi Pracy. Imprezę
zorganizowano w ramach projektu unijnego “Umiejętności dla przyszłości Europy”. Na ośmiu stanowiskach w sali gimnastycznej uczniowie oraz rodzice zaprezentowali uczniom różne zawody. Przedstawiono ścieżkę edukacyjną wiodącą ku wymarzonemu zawodowi oraz niezbędne umiejętności i najważniejsze cechy charakteru pomocne w wykonywaniu wybranego zawodu.
Rodzice uczennicy z klasy 3 a pokazali dzieciom na czym polega praca geodety. Uczennica z klasy 2 b razem z tatą zaprezentowała swoim kolegom i koleżankom pracę nauczyciela gry na gitarze, a chłopcy z klasy 2 a razem z babcią opowiadali o pracy na poczcie. Uczniowie pozostałych klas przygotowani przez swoich wychowawców oraz rodziców samodzielnie prezentowali takie zawody, jak: chirurg, górnik, strażak, reżyser i trener.
NASI GOŚCIE
W dniach 14 -17 marca 2016r. byliśmy gospodarzem spotkania partnerów w ramach projektu Skills for the Future of Europe.
W spotkaniu kadry nauczycielskiej projektu uczestniczyli przedstawiciele szkół z Anglii, Włoch, Niemiec i Turcji. Gliwickie spotkanie wiązało się z omówieniem dotychczasowego przebiegu projektu oraz podziału pracy na kolejne miesiące.
Goście w czasie swojej wizyty wzięli także udział w obchodach Dnia Patrona SP 13,zwiedzili Gliwice oraz spotkali się z Naczelnikiem Wydziału Edukacji.
Szczególną ich uwagę zwróciły polska gościnność oraz wysoki poziom edukacji.
WYJAZD PODSUMOWUJĄCY PROJEKT ERASMUS +
Dni 23- 29 maja spędziliśmy w Anglii. Spotkaliśmy tutaj naszych kolegów z partnerskich szkół z Anglii, Turcji, Włoch i Niemiec, aby podsumować dwuletnią pracę nad projektem, wykorzystać nasze umiejętności językowe, poznać szkołę angielską i okolicę.
Podczas tego tygodniowego pobytu: zasmakowaliśmy angielskiego śniadania; przyglądaliśmy się lekcjom; graliśmy z angielskim dziećmi w różnorodne gry sportowe (poznaliśmy zasady Tag Rugby); podziwialiśmy piękne krajobrazy w pobliżu Stoke-on-Trent i Wetley Rocks, braliśmy udział w „Małych Targach” prezentując naszą szkołę i naszą małą firmę „Fabryka Życzeń”; widzieliśmy
jak produkowane są Landrovery i Jaguary; byliśmy konstruktorami masztu energetycznego; poczuliśmy się prawie jak kibice na stadionie Manchester United FC – Old Trafford, a na koniec zwiedziliśmy Manchester.
Wrażenia uczestników:
Paulina 5b: najbardziej podobało mi się, gdy uczniowie angielscy śpiewali swoją szkolną piosenkę.
Kuba 5a: w Anglii poznałem wielu kolegów, zapamiętam szkołę w Anglii, ponieważ była nowoczesna, wyjazd był super.
Tomek 5b: bardzo mi się podobało, najbardziej w fabryce Landrover i na Old Trafford i w szkole też było świetnie.
Maciek 5b: było bardzo interesująco, rozmawialiśmy po angielsku, najbardziej podobał mi się dzień, w którym sprzedawaliśmy nasze produkty (kartki), polecam takie wyjazdy.
Ola 5a: wyjazd był interesujący i cudowny, zapamiętam z niego angielskie śniadanie, zaprzyjaźniłam się z dziewczynką z angielskiej szkoły, która nazywa się Abby.
Mikołaj 5a: wyjazd był super, najbardziej mi się podobało i polecam Muzeum Nauki i Przemysłu w Manchesterze, zapamiętam ten wyjazd do końca mojego życia.
Marta 5a: moimi ulubionymi koleżankami z angielskiej szkoły były Milly i Roovey, świetnie bawiłyśmy się, ogólnie wyjazd był bardzo ciekawy i dużo się nauczyłam.
Oliwia 5a: najbardziej mi się podobała wycieczka do Muzeum Techniki i fabryki Landrovera.
Adam 5a: w angielskiej szkole było bardzo dobrze, uczniowie byli super, poznałem tam nowych kolegów, których zapamiętam do końca życia.
Natalia 5b: wyjazd był wspaniały, poznałam wielu nowych przyjaciół np. Heidi, Milly, Katie czy Taylora, podszkoliłam swój angielski i mogłam poczuć jak się żyje w Anglii, bardzo polecam takie wyjazdy.
Oskar 5b: cieszę się, że pojechałem do Anglii, najlepszą wycieczką była ta do Landrovera, bardzo mi się podobały zajęcia w szkole, poznałem tam wielu przyjaciół, było super !!!!
p.Bucher i p.Cichoń: dumne jesteśmy z naszych uczniów, którzy na każdym kroku byli chwaleni za swoją znajomość języka angielskiego i za dobre wychowanie. Projekt wymagał dużego wkładu pracy i poświęcenia swojego wolnego czasu, ale dla takich wyjazdów warto to robić.