Bibliotekarz : Joanna Trachim-Paruzel

GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ:

DZIEŃGODZINA
PONIEDZIAŁEK8:00 – 13:00
WTOREK9:00 – 15:00
ŚRODA8:00 – 14:00
CZWARTEK8:00 – 14:00
PIĄTEK8:00 – 13:30

Zbiory biblioteki na dzień dzisiejszy to bardzo szeroka oferta wydawnictw książkowych, czasopisma oraz wydawnictwa nieksiążkowe. Biblioteka jest skierowana do wszystkich uczniów naszej szkoły, zarówno młodszych jak
i starszych. Uczniowie korzystają z biblioteki bezpłatnie. Główne zadania biblioteki to: rozbudzanie czytelnictwa uczniów i umiejętności zdobywania informacji związanych z nauką szkolną, utrwalanie wiadomości i umiejętności nabywanych na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, pomoc w nauce, realizacja edukacji czytelniczej i medialnej, zagospodarowanie wolnego czasu, wprowadzenie czytelników do wykorzystywania nowych narzędzi poszukiwania, przygotowanie czytelników
do swobodnego korzystania z systemu informacji naukowej, pomoc rodzicom, nauczycielom, studentom przez gromadzenie pozycji z zakresu pedagogiki
i psychologii. Biblioteka poza udostępnianiem swoich zbiorów proponuje czytelnikom szeroką ofertę kulturalną: wystawy, konkursy (miejskie, międzyszkolne, szkolne) i turnieje literackie, czytelnicze, plastyczne, różnorodne zajęcia oparte na żywym słowie oraz inscenizacje. 

2024/2025

*****

2023/2024

*****

13 marca z okazji Dnia Patrona naszej szkoły klasy młodsze udały się na spotkanie z autorką książek o „Panu Totim”. Pani Joanna Sorn-Gara odwiedziła naszą szkołę i opowiedziała dzieciom  jak powstają jej książki i ilustracje do nich. Po spotkaniu uczniowie klas pierwszych zostali uroczyście pasowani na czytelników biblioteki szkolnej i otrzymali z tej okazji prezenty od autorki i od pani z biblioteki (książki, kolorowanki, zakładki do książek).


*****

Bibliotekę również odwiedził dzisiaj Mikołaj 😊
Każdy odwiedzający otrzymał w prezencie zakładkę do książki 😊🎁


*****

WIELKA LIGA CZYTELNIKÓW

W naszej szkole ruszyła tegoroczna Wielka Liga Czytelników!
Do tego ogólnopolskiego konkursu zgłosiło się aż 76 uczniów! Absolutny rekord! 🙂
Wszyscy uczniowie, których konta zostały aktywowane przez rodziców, będą teraz do marca czytać książki wybrane z listy ogłoszonej w naszej szkole. Listy książek do wyboru zostały wysłane do rodziców na dzienniku elektronicznym oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń biblioteki.
Do każdej przeczytanej książki (w sumie 5 wybranych z listy) należy rozwiązać test na co najmniej 80%. Oczywiście, jeśli się nie uda, można wybrać inną książkę 😉
Wszystkim życzymy powodzenia i czekamy na finał ogólnopolski, w którym w zeszłym roku zdobyliśmy Wicemistrzostwo 🙂
A w tym roku – czas na Mistrzostwo, prawda? :)))”

*****

Sejm ustanowił rok 2023 Rokiem Aleksandra Fredry

W roku 2023 przypada 230. rocznica urodzin Aleksandra Fredry, najwybitniejszego polskiego komediopisarza, a także pamiętnikarza, poety oraz żołnierza kampanii napoleońskich” – wskazano w uchwale.

„Aleksander Fredro wywodzący się ze starej rodziny szlacheckiej o kilkusetletniej tradycji urodził się 20 czerwca 1793 roku w majątku rodzinnym w Surochowie k. Jarosławia. Jako 16-letni chłopiec wstąpił na ochotnika do armii Księstwa Warszawskiego dowodzonej przez księcia Józefa Poniatowskiego. Brał udział m.in. w wyprawie na Moskwę w 1812 roku, dosłużył się stopnia kapitana. Za męstwo w walkach został odznaczony Złotym Krzyżem Orderu Virtuti Militari, a przez cesarza Francuzów Napoleona Bonaparte Orderem Legii Honorowej” – napisano w uchwale.

Wskazano, że „Fredro to twórca oryginalnej polskiej komedii”. „Doskonale znał teatr europejski i jego tradycje, do których świadomie nawiązywał w swojej twórczości. Napisał kilkadziesiąt utworów scenicznych: jednoaktówek i komedii wieloaktowych, fars, grotesek i wodewilów, które szybko trafiały na sceny teatrów: lwowskiego, warszawskiego i krakowskiego. W roku 1818 napisał swoją pierwszą komedię »Pan Geldhab”. Debiutem scenicznym Aleksandra Fredry była jednak jednoaktówka »Intryga na prędce, czyli Nie ma złego bez dobrego”, powstała w roku 1815, a pierwszy raz wystawiona w 1817 roku. Jednym z najbardziej znanych dzieł Aleksandra Fredry są »Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca«. Pierwsza wersja tej pięcioaktowej komedii wierszem powstała w 1827 roku, ostateczna – pięć lat później. Jedną z ważnych pozycji w kanonie polskiej literatury jest »Zemsta«, napisana prawdopodobnie w 1833 roku. W jego twórczości na uwagę zasługują również »Damy i huzary«, »Pan Jowialski« czy »Dożywocie«” – podkreślono.

Zwrócono uwagę, że Fredro znany jest także jako twórca bajek, m.in. bajek i wierszy dla dzieci „Małpa w kąpieli”, „Paweł i Gaweł” oraz „Osiołkowi w żłoby dano”.

Przypomniano, że jest również autorem pamiętników z epoki napoleońskiej „Trzy po trzy”, uznanych za klasykę literatury wspomnieniowej. Fredro zmarł we Lwowie w 1876 roku.

„W uznaniu zasług dla polskiej kultury Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanawia rok 2023 Rokiem Aleksandra Fredry” – głosi uchwała Sejmu.

*****

Miło nam poinformować, że biblioteka naszej szkoły złożyła wniosek do kolejnej edycji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i wniosek ten został przyjęty do realizacji. Oznacza to, że właśnie teraz półki zapełniają się książkami, o które prosiliście w czerwcowej ankiecie.

Będziemy Was informować o nowościach, tak aby wszyscy, którzy czekają na swoje ulubione historie mogli je wypożyczyć, a może kogoś zaciekawi coś, czego jeszcze nie czytał…?

Zacznijmy od najobficiej reprezentowanej serii: WOJOWNICY.

Mamy i MANGĘ i NOWELĘ. Mamy NOWĄ PRZEPOWIEDNIĘ, POTĘGĘ TRÓJKI i OMEN GWIAZD.

Wreszcie jest też SUPEREDYCJA J

Kto pokochał kocich wojowników albo jest ciekaw tej niesamowitej serii, wie gdzie jej szukać J

ZAPRASZAMY! do biblioteki…

A dla wielbicieli psów mamy SFORĘ! Zobaczcie, czy ta seria jest równie fajna!

2022/2023

*****

17 lutego uczniowie klas pierwszych naszej szkoły zostali pasowani na czytelników i przyjaciół książek oraz biblioteki szkolnej. Uroczystego pasowania przygotowanego przez p. Joannę Trachim-Paruzel dokonała p. dyrektor Mariola Bucher, a oprawę artystyczną zapewnili uczniowie klasy 6b i 1b. Pierwszoklasiści otrzymali upominki i wskazówki jak postępować z książkami, żeby służyły im długo i były źródłem wzruszeń i radości. Witamy w gronie czytelników!

*****

Z cyklu: Biblioteka szkolna poleca

Dzisiaj chciałabym polecić książkę zarówno dla nauczycieli do wykorzystania na zajęciach, jak i dla rodziców, którzy – być może – borykają się z podobnym problemem. Książka Wojciecha Kołyszko i Jovanki Toamszewskiej „Złość i smok LUBomit” to zbiór zabaw i ćwiczeń pomagających zrozumieć i oswoić emocje wraz z tą tytułową – złością.

Ciekawa bajka i kilka ćwiczeń skonstruowanych na jej podstawie pozwolą efektywnie wykorzystać czas spędzony z dzieckiem, a jednocześnie pomóc mu poradzić sobie skutecznie z często przytłaczającymi i trudnymi emocjami.

Zapraszamy do biblioteki!

*****

Zainspirowani przykładem biblioteki Pałacu Młodzieży w Katowicach i ich akcją z 2021 postanowiliśmy zrobić własny konkurs „Złapani na czytaniu”.

To konkurs czytelniczo-fotograficzny, którego celem jest promowanie czytelnictwa i kreatywność w postrzeganiu i dokumentowaniu otaczającej nas rzeczywistości. Polegał on na sfotografowaniu – w dowolnym miejscu i dowolnej sytuacji – ucznia naszej szkoły „złapanego” na czytaniu.

Konkurs wygrała Marta Szwaja z klasy 5b, która na fotografii pokazała związek książki z absolutnie wszystkimi dziedzinami życia (w tym przypadku ze …sportem). Można..? Można…! Książka jest źródłem wiedzy i radości i każdy (każdy!) może znaleźć książkę dla siebie.

Zapraszamy do biblioteki, a Marcie serdecznie gratulujemy!

Wszystkie informacje o działaniach biblioteki znajdują się na gazetce przy schodach prowadzących do biblioteki, a poniżej nagrodzone zdjęcie 🙂

2021/2022

W dniach 7-9 lutego odbyło się uroczyste pasowanie na Czytelnika biblioteki szkolnej uczniów klas pierwszych.

Uczniowie poszczególnych klas podczas wizyty zostali zapoznani z ogólnymi zasadami funkcjonowania biblioteki oraz regulaminem. Poznali zbiór książek dla dzieci i wysłuchali pogadanki na temat poszanowania książek.

Po jednogłośnym stwierdzeniu przez pierwszoklasistów swojej gotowości do bycia sumiennym i odpowiedzialnym czytelnikiem, zostali pasowani. Na koniec spotkania dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy.

2020/2021

ZDALNE NAUCZANIE

Drodzy uczniowie, rodzice i opiekunowie
Mijają kolejne dni, kiedy zamknięte są szkoły, biblioteki, księgarnie. Kiedy prawie wszyscy jesteśmy zamknięci w domu. W tym trudnym dla wszystkich czasie zachęcamy Was do korzystania z platform, stron dostępnych w Internecie, gdzie znajdziecie książki online.
Książka to świetny sposób aby oderwać się od trosk i problemów dnia codziennego. Dzisiaj prezentujemy platformy:

https://wolnelektury.pl/
https://lektury.gov.pl/

CIEKAWOSTKI

Czy słyszałeś o największej bibliotece online?
Wiesz, gdzie znajduje się największa biblioteka świata?
A może zainteresują Cię informacje
o najmniejszej książce?
Odpowiedzi na te I inne pytania znajdziesz
klikając w ten link:

http://www.eioba.pl/a/35pk/ciekawostki-dla-milosnikow-ksi%C4%85%C5%BCek

To najlepszy czas na czytanie!!!


„Najlepszy czas na czytanie” to hasło rzucone przez Fundację Powszechnego Czytania. Celem jest zachęcenie Polaków do skorzystania z kwarantanny w sposób, który zbuduje kompetencje dzieci na przyszłość i w tym obszarze przekuje potencjalny kryzys w sukces.
„Dzieci, nawet najmłodsze, doskonale wyczuwają nasze emocje. Obecne przekazy medialne oraz fakt odwołania zająć w przedszkolu i szkołach, brak kontaktu z rówieśnikami, wszystko to podminowuje w dzieciach poczucie bezpieczeństwa. Wspaniałym sposobem na odwrócenie tej tendencji będzie wspólne czytanie i rozmowa. Skorzystajmy mądrze z tego wspólnego czasu w domu, którego oczywiście nie planowaliśmy, ale który można przekuć na sukces. Gorąco zachęcam, by znaleźć czas na wspólne czytanie i rozmowę z dziećmi, z korzyścią dla dziecka i nas samych” – podkreśla profesor Piotr Albrecht, członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego.
Badania udowodniły, że czytanie skutecznie niweluje stres: już 6 minut czytania obniża poziom stresu o 60%. Czytanie przynosi także wiele innych skutków długofalowych: buduje kompetencje społeczne, emocjonalne i kognitywne, ma moc niwelowania różnic społecznych.
Tak więc zachęcamy: macie czas? Czytajcie! Dla uspokojenia, dla rozwoju emocjonalnego oraz dla odbycia najwspanialszych podróży pozostając we własnych czterech ścianach!
Jakie jeszcze korzyści przynosi czytanie? O tym więcej na fanpage’u i stronie kampanii Mała książka – wielki człowiek, gdzie możecie dowiedzieć się między innymi, co daje wspólna lektura na różnych etapach rozwoju dziecka:

http://wielki-czlowiek.pl/czytaj-dziecku/



“Bardzo wiele książek należy przeczytać po to, aby sobie uświadomić,
jak mało się wie”

Dlaczego warto czytać książki?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego czytasz książki?
Co daje Ci czytanie?
Książka towarzyszy człowiekowi od najmłodszych lat.
Na początku czytają dziecku rodzice,dziadkowie.
Potem przychodzi czas, że sami zaczynamy po nie sięgać.
Znawcy twierdzą, że czytanie książek między innymi: rozwija wyobraźnię,
poszerza wiedzę,poprawia skupienie i koncentrację, poszerza słownictwo,
albo po prostu sprawia nam przyjemność.
A Ty co sądzisz na ten temat?

https://youtu.be/SHVUlcUbsRA

Drodzy uczniowie!

W tym czasie nauki zdalnej nie będzie możliwości zaplanować i wyjechać z klasą na wycieczkę, dlatego zapraszam Was już dziś na wycieczkę wirtualną do Krakowa, by zwiedzić Zamek Królewski na Wawelu w wersji online:
https://wawel.krakow.pl/przezdziurkeodklucza

Zapraszamy na spacer śladami historii
– ( ciąg dalszy)

Dzisiaj zapraszamy Was do wirtualnego zwiedzania
ZAMKU KRÓLEWSKIEGO W WARSZAWIE.
Jakie tajemnice mieszczą w sobie mury Zamku, którego rozbudowę zakończył w 1619 r. król Zygmunt III Waza???

Posłuchajcie i zobaczcie!
https://www.zamek-krolewski.pl/zwiedzanie/panoramy


Wycieczka do Zakopanego


Zakopane to stolica Tatr.
Chętnie odwiedzane jest zimą, kiedy trwa sezon narciarski.
Ale równie ciekawe może okazać się wiosną, latem i jesienią.
Jeżeli chcesz zapoznać się z informacjami na temat tej przepięknej miejscowości możesz skorzystać z poniższych linków:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zakopane

http://www.holoit.com/zakopane/pl/

http://muzeumtatrzanskie.pl/wirtualny-spacer/

Kontynuujemy wycieczkę po Polsce,
dziś odwiedzimy piękny Gdańsk.

Gdańsk, miasto historyczne położone nad Morzem Bałtyckim u ujścia rzeki Motławy do Wisły nad Zatoką Gdańską. Centrum kulturalne, naukowe i gospodarcze, stolica województwa pomorskiego. Ośrodek gospodarki morskiej z dużym portem handlowym.
Poznajcie najciekawsze miejsca, które warto zwiedzić, zobaczyć
w tym mieście:

https://www.youtube.com/watch?v=V6lErD4-d08

https://www.youtube.com/watch?v=leAZyk3qs94

https://www.youtube.com/watch?v=QptU-QaRiRk

https://www.youtube.com/watch?v=FHw_sNxj-Ow

https://www.youtube.com/watch?v=TMARpYuONNI

https://spacer.muzeum1939.pl/pl/

Jan Paweł II Wielki Polak

18 maja mija setna rocznica urodzin Karola Wojtyły.
Urodził się on w Wadowicach.
Był zwyczajnym chłopcem, uczniem, studentem.
Potem został kapłanem katolickim.
16 października 1978 roku został wybrany
na papieża i przyjął imię Jan Paweł II.
Zmarł 2 kwietnia 2005 roku.

TORUŃ

Toruń to jedno z miast, które kojarzy nam się z Mikołajem Kopernikiem, tu się urodził „Wstrzymał Słońce ruszył Ziemię, polskie go zrodziło plemię”.

Poznajcie to miasto! Warto !!!

https://www.youtube.com/watch?v=qxvkuFNeT2I Co warto zwiedzić w Toruniu.

https://www.youtube.com/watch?v=462k7YYEaeI  Dom Mikołaja Kopernika

https://www.youtube.com/watch?v=-FBo1K2sBuU  Żywe Muzeum Piernika w Toruniu

Wycieczka po Poznaniu

W Polsce jest wiele pięknych miast, które warto zwiedzić.
Do takich na pewno należy Poznań.

https://youtu.be/drNLSbGyvAk 

http://www.holoit.com/poznan/pl/

https://youtu.be/b2-jRVklc3Y

http://www.przewodnik-krolewski.pl/e-przewodnik/atrakcje_poznania.html

https://www.miastopoznaj.pl/kultura-i-styl/2208-10-najpiekniejszych-miejsc-na-spacer-w-poznaniu

         “Bajka, dobra czy zła” – wpływ filmów animowanych na dzieci.



   Coraz częściej pojawiają się sygnały dotyczące niewłaściwego zachowania dzieci. Publikacje specjalistyczne (psychologiczne, pedagogiczne i medyczne) jak również szeroko pojęte mass media szeroko nagłaśniają problem agresji wśród dzieci.
    Dzisiaj, w dobie telefonów komórkowych, komputerów, Internetu i szerokiej gamy gier komputerowych oraz jeszcze większej ilości programów telewizyjnych “dla dzieci”, skargi dotyczące agresywnych zachowań dzieci nie są zjawiskiem nowym. Coraz częściej dziewczynki przejawiają zachowania agresywne wobec swoich zabawek, np. bicie lalek, rozrzucanie i karanie przytulanek, krzyczenie na nie. Chłopcy natomiast bawią się w wojnę, bójki robotów, walki nacechowane możliwością np. “trzech żyć”.
     Dzieci rozwijają się, dojrzewają emocjonalnie i kształtują twórcze myślenie poprzez zabawę z rówieśnikami. Okres 5 – 10 lat to czas, gdy dzieci są jeszcze nieprzystosowane do odbioru oddziaływań, przerastających ich przygotowanie. Zazwyczaj baśnie (wszystkie) zawierają element grozy- jak to w baśniach pojawia się np. zły wilk, wiedźma, czarodziej.

Dorosły stwierdza: “…przecież to normalne. Baśń to baśń.” A dziecko…? Ono nie jest przygotowane do umowności baśniowych postaci, budzi się w nocy z płaczem i krzyczy.

Jego emocje i wyobraźnia zostają wystawione na szwank. Tak zresztą rodzą się urazy.


              Dlaczego tak się dzieje?

    Niektórzy rodzice w “bajkach” widzą “Nianię Idealną”. Zajmuje dzieci, kiedy oni muszą sprzątać, zabawia, gdy przyjdą goście, pociesza, jeśli maluch jest marudny, no i… poszerza wiedzę i umiejętności, bo uczy obsługi sprzętu audio – wideo/ komputerowego, “samodzielności”. Zbyt mało czasu spędzają z własnym dzieckiem, ale też dzieci niechętnie poddają się kontroli rodziców. Dorośli uspokajają sumienia twierdząc, że dzieci w tem sposób poszerzają swą wiedzę.
     Siedząc przed ekranem (zarówno telewizyjnym jak i komputera) dzieci są pozbawione kontaktu z rówieśnikami. Nawet, jeśli dowiadują się czegoś nowego, to taki sposób jest bardzo powierzchowny. Zdobywanie nowych umiejętności, wiadomości wymaga złożonego procesu – zastanowienie się, przyswojenie, przetworzenie informacji. Umysł dziecka nie jest w stanie dokonać tych operacji, gdyż bombardują go zbyt szybko zmieniające się obrazy, potok słów i ogrom ruchu- czyli bardzo źle wpływa na wzrok i pracę mózgu, hamuje rozwój wyobraźni, zdolności porozumiewania się, formułowania własnych opinii. Maluch może powtórzyć to, co zobaczył, usłyszał, lecz tego nie rozumie.

A powinien bo… Głębsze zrozumienie prowadzi właśnie do rozwoju wyobraźni i logicznego myślenia. Długotrwałe i silne wrażenia wzrokowe i słuchowe płynące ze szklanego ekranu, nadmiernie obciążają system nerwowy małego dziecka. Zmuszają go do nieustannej pracy, a co za tym idzie męczą – przejawia się to zaburzeniami koncentracji, niepokojem ruchowym, gorszą sprawnością manualną, większą drażliwością, a nawet nadpobudliwością.


           Czy to wróg czy też sojusznik?

    Oglądanie pewnych programów może przynieść dziecku naprawdę dużo korzyści! Mądre bajki, programy, audycje nie tylko świetnie bawią, ale także uczą. Dzięki nim szkrab może dowiedzieć się wiele o świecie, rozbudzić wyobraźnię, podpatrzeć ciekawe zabawy, nauczyć się piosenek. Wszystko to można osiągnąć pod jednym warunkiem.
      Wpływ “medialnej bajki” musi być przez rodziców życzliwie obserwowany i w dużym stopniu sterowany.
Może być sojusznikiem w wychowaniu dziecka. Może mieć ogromny wpływ – i to pozytywny!- na zasób wiedzy, znajomość pojęć, rozwój słownictwa, rozwój emocji i wyobraźni, na kształtowanie pożądanych postaw ,a nawet na rozwijanie zainteresowań i aktywności dziecka. Jednak nie jest zastępcą rodziców. Stoi obok nich i działa z nimi wspólnie.
I ważne jest, żeby wiedzieć, co owym działaniem chce się osiągnąć. A celem nadrzędnym jest prawidłowe wychowanie.

      A może zamiast…
Dzieci chcą być kochane, czuć się bezpiecznie, dlatego rodzice je mocno przytulają. Miłość można okazać również w inny sposób – poprzez książki


Cytując Pino Pellegrino:”Czasami wystarczy przeczytana bajka, aby dać naszemu dziecku pieszczotę, która pozostaje w sercu na całe życie.” Potwierdzamy, że poprzez książki dziecko posiądzie wszystko to, co najlepsze, czyli wspólnie z rodzicem spędza czas – buduje zaufanie i więź z rodzicami, kształtuje wyobraźnię, charakter i wrażliwość, doskonali pamięć, wzbogaca słownictwo.

Autor –  Węgrzynowska Beata

Pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych

15 i 16 stycznia w bibliotece szkolnej odbyło się uroczyste pasowanie uczniów klas 1a i 1b na czytelników. Panie bibliotekarki zapoznały uczniów z regulaminem obowiązującym w bibliotece oraz zachęciły do częstego korzystania z jej zbiorów. Specjalnie na tę okazję starsze dzieci przygotowały inscenizację, podczas której starały się przekazać swoim młodszym kolegom i koleżankom, wiedzę o książce i bibliotece. Uczniowie otrzymali na pamiątkę tego wydarzenia dyplomy. 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

W ramach programu realizujemy zakup lektur i nowości książkowych